Din karriär

När du vill ta nästa steg i din ingenjörskarriär

Ångest för att gå tillbaka till jobbet?

Ångest för att gå tillbaka till jobbet?

Välkommen tillbaka till verkligheten, nu är semestern slut för de flesta och vi kastas in i vardagen igen. Att komma tillbaka till jobbet efter ledighet kan för många vara förenat med en känsla av ångest. Det är så pass utbrett förekommande att forskare vid universitet i Granada till och med gett det ett namn: Efter-semester-syndromet. Du är alltså inte ensam om att vilja hänga kvar i semester-modet, men det finns några enkla tips du kan följa för att slippa, eller minska jobbångesten.

Har du möjlighet, börja med en kortvecka!
Tänk dig en riktig mjukstart, när du bara arbetar ett par, tre dagar för att sedan vara ledig igen. Avsluta helt enkelt inte din semester på en söndag. Se till, om det går, att börja i mitten på veckan. Det gör att du kan minska din söndagsångest, som för många kommer varje söndag men extra påtaglig sista söndagen på semestern. Få mer avkoppling och börja i ett lugnare tempo din första arbetsvecka. Därefter kan du trappa upp dag för dag. Du behöver inte heller rivstarta med alla arbetsuppgifter samtidigt utan komma tillbaka till rutinerna, organisera och strukturera; för att sedan kicka igång hösten på riktigt måndagen veckan efter.

Ge dig själv lite andrum
Ge dig chansen att faktiskt ha en upptrappning in i ditt arbete då du kanske inte är lika snabb som i våras. Våga använda de tankar och idéer och all energi du fyllts på med under ledigheten. Känner du dig lite vilsen eller kanske glömt av det där lösenordet till servern, ta det lugnt, första tiden får vara lite speciell. Se till att ta tag i allt som ska göras, men gör det i en prioritetsordning med det viktigaste först. Skulle de viktigaste sakerna vara de absolut tråkigaste, belöna dig lite då så ska du se att det blir lättare. Var på tårna, men klandra dig inte för mycket om du råkar snubbla den första veckan.

Peppa varandra!
Efter att ha varit borta från arbetet en längre period kan det vara bra att samla ihop alla kollegor och göra någonting roligt, kanske till och med både på och utanför arbetstid. Det skapar bättre stämning och ger alla högre motivation att arbeta bättre. Rikta även blicken framåt och tänk på vad som ska hända under hösten, finns obegränsat med möjligheter för en spännande höst! Det är ett bra tillfälle att planera in saker som ni ska göra framöver också, inte bara just nu. Det behöver inte heller vara bara arbetsrelaterat, till exempel kan ni sätta upp en tävling för hösten: Antal träningspass innan jul, vem som klarar av att inte glömma matlådan hemma flest dagar i sträck eller så enkelt som en pingisturnering. Alla är lite borta från vardagsrutinerna och har lite mer ork och är öppna för nya idéer för att peppa igång er som team.

Unna dig lite trevligheter
Känns det lite kämpigt så där till lunchen? Passa på att planera in roliga luncher med människor som ger dig energi, ta en mjukglass på en parkbänk innan du går tillbaka eller se till att göra kul saker efter jobbet som du kan se fram emot. Om möjligt, ta lite längre lunch eller gå lite tidigare på eftermiddagen för att njuta av sensommarvärmen. Så skippa den ledsna frysmatlådan från matbutiken, i alla fall de första veckorna och ät något som gör att sommarkänslan sitter kvar lite längre. Kanske rent av ta med dig lite grillat hemifrån, eller en somrig sallad. Allt som kan få dig att hänga kvar lite i semesterkänslan. Se även till att göra något som du blir glad av redan på morgonen som att unna dig en lyxfrukost, eller att lyssna på den där podden som alltid får dig på gott humör på vägen till kontoret, det kan lätta på jobbångestkänslan som kan finnas på morgonen.

Se till att ha någonting att se fram emot
Veckorna fram till julledigheten kan kännas oändligt många och väntan kan kännas oöverkomlig, speciellt eftersom vi rakat av de flesta röda dagarna under våren dessutom. Men att ha en veckas ledigt att se fram emot på höstlovet, eller en weekend bort från ett regnigt november kan göra att hösten plötsligt inte känns så lång vilket gör att blir lättare att smälta att semestern är över. Att dela upp semestern under året gör att du hela tiden har någonting att se fram emot, vilket många kan må bättre av att göra snarare än att ta ut alla semesterdagar på ett bräde på sommaren.

Se det som en möjlighet för förändring
Om du känner ångest eller oro inför att komma tillbaka till jobbet efter semestern är det kanske möjligt att du kan förändra saker i ditt arbete för att göra din tillvaro bättre. Ta femton minuter där du skriver ner sådant du inte trivts med tidigare och lösningar hur saker skulle kunna ändras till det bättre. Är det något som måste förändras? Tycker du att dina arbetsuppgifter inte är roliga eller utmanar dig längre, ta upp det med din chef nu när det är lite lugnare. Kanske finns det ett annat område du kan prova, eller en kurs du vill gå under hösten? Det är lättare att få till en förändring innan rutinerna åter börja sätta sig.


Även fast det som sagt är så pass vanligt och normalt att det fått ett eget begrepp, så kanske det ibland kan finnas en tydlig orsak till ångesten. Att du inte trivs på din arbetsplats eller din arbetssituation inte är där du vill att den ska vara. När du varit borta från ditt arbete en tid kan det vara lättare att identifiera de saker du saknar, så passa på att ta en funderare under den första perioden efter semestern. Är du på rätt plats, vad saknar du, hur kan du lösa det?

Att ha ångest för att gå till sitt jobb även efter att vardagslunken återfinner sig, är inte någonting som ska höra till. Om du rent av känner missnöje till att vara på din arbetsplats kan det vara en bra idé att börja se dig omkring. Precis efter semestrarna brukar antalet lediga jobb öka markant, vilket ger dig fler valmöjligheter att hitta någonting du kan trivas med. Här på Ingenjörsjobb.se har vi till exempel närmare 3000 lediga ingenjörsjobb, vilket är fler än vi någonsin haft! Så känner du att du vill vidare i karriären har du alla möjligheter just precis nu.

Till lediga jobb