Din karriär

När du vill ta nästa steg i din ingenjörskarriär

Rekryteraren tipsar: Så bygger du ditt personliga varumärke

Rekryteraren tipsar: Så bygger du ditt personliga varumärke

Skriven i samarbete med Academic Work


Vad tänker andra när de hör ditt namn? Svaret på frågan är vad som utgör ditt personliga varumärke. Det kan vara nyckeln till det där jobbet du så gärna vill ha eller till en möjlighet du inte ens visste fanns. I denna del av vår artikelserie ”Rekryteraren tipsar” har vi återigen tagit hjälp från proffsen på Academic Work och fokuserar denna gång på det personliga varumärket.


”Ditt personliga varumärke” är ett uttryck som vi hört frekvent i nästan ett decennium nu, men det är minst lika relevant fortfarande. Ditt personliga varumärke är summan av alla faktorer som förknippas med dig. Det kan kännas obekvämt att din omgivning redan skapat sig en bild av dig, men du kan vara lugn. Du har nämligen all möjlighet att utveckla och stärka ditt eget varumärke. Läs vidare!

Börja med dig själv

Vad vill du att andra människor ska tänka när de hör ditt namn? För att kunna bygga ditt personliga varumärke måste du börja hos dig själv. Red ut vad du tycker är viktigt i livet – vad du har för mål, drömmar och vad som är din passion. Utgå från det och tänk nu på dig själv som ett varumärke. Vad skulle du säga är din USP (Unique Selling Point)? Det vill säga, vad gör dig och därmed ditt varumärke unikt?


Söker du nytt jobb?
Se alla ingenjörsjobb hos Academic Work här


Hur ser andra på Dig?

Stämmer din egen bild överens med andras bild av dig? Ta reda på det genom att be dina kollegor, gamla studiekamrater eller vänner att berätta om dig med några få ord. På så sätt kan du skapa en tydlig bild av hur din omgivning ser på dig och en plan för hur du ska stärka ditt personliga varumärke.

Nyttja sociala medier

Idag är det inte ovanligt att arbetsgivare använder sociala medier när de rekryterar nya medarbetare, så se till att nyttja dessa kanaler till att bygga ditt personliga varumärke! En profil som inte är uppdaterad stjälper snarare än hjälper, så var hellre aktiv i en kanal än inaktiv i flera. Med det menas att du håller din profilinformation uppdaterad, går med i grupper, dela, kommentera och skriv inlägg som på ett eller annat sätt stärker ditt varumärke och förmedlar din USP. Eftersom många rekryterarare är aktiva på Linkedin, är ett tips är att använda din profil på där för att bygga ditt personliga varumärke och lyfta fram dig själv.

Var konsekvent och uthållig!

Du bygger ditt personliga varumärke i allt du gör, varje dag, året om – se det som en långsiktig investering. Påminn dig hela tiden om vad som gör dig unik och kommunicera det till din omgivning i allt du gör!


Vill du veta mer om hur du sticker ut i jobbsökandet?
Läs de andra delarna i vår artikelserie, om att skriva personligt brev eller CV.


Artikeln skriven i samarbete med Academic Work